maanantai 24. marraskuuta 2014

9. luento

Yhdeksäs luento käsitteli aihetta viestinnän johtaminen. Oppimistavoitteiksi mainittiin seuraavia asioita, ymmärtää viestintäprosessien tärkeys eri tasoilla, osata kertoa eri viestintälähestymistapojen hyödyt ja puutteet sekä osata arvioida kriittisesti viestinnän valtaa. Viestintäprosessien tärkeyden ymmärtäminen on mielestäni todella helppoa koska viestintä on suuressa roolissa jokapäiväisessä elämässä.
Viestintä käsitteenä tarkoittaa ideoiden, tunteiden, viestien, tarinoiden ja informaation vaihtamista erilaisten keinojen avulla, ja se yhdistää organisatoriset toiminnat yhteen. Viestintäteorioina luennolla mainittiin Organisaatiokäyttäytyminen sekä diskurssiteoria.
Viestinnän osuus työssä on luonnollisestikin merkittävä organisaation sisällä. Mielestäni hyvä viestintä on tärkeä lähtökohta kohti toimivaa organisaatiokokonaisuutta. Henkilökohtaisesti nostaisin myös tunnejohtajuuden yhdeksi tärkeimmistä taidoista. Luennolla tunnejohtajuudesta mainittiin seuraavia asioita, Kyky kannustaa työntekijöitä luomalla innostavia tulevaisuudenkuvia ja joukkuehenkeä, taito havaita ryhmän värähtelyjä ja käyttää niitä tavoitteen saavuttamiseen, ongelmanratkaisutaito sekä omien tunteiden arviointitaito.
Yritys viestii sisäisesti, ulkopuolisesti sekä mahdollisen osakasviestinnän kautta. Sisäiseen viestintään kuuluu tietenkin yrityksen sisäpuolella tapahtuva viestiminen. Ulkoinen viestintä suuntautuu organisaation ulkopuolisiin ihmisiin esim. rekrytointi-ilmoitukset, logot ja lausunnot. Itselleni ulkoinen viestintä on tällä hetkellä näistä käsitteistä luonnollisesti kaikkein tutuin koska siihen törmää monissa eri tilanteissa. Tulevaisuudessa kun pääsee kiinni vakituiseen työelämään niin sisäinen viestintä sekä osakasviestintä tulevat varmasti paljon tutummiksi.

Luennon loppupuolella käsittelimme brändejä sekä brändäystä. Brändi tarkoittaa ihmisten keskuudessa muodostunutta kuvaa organisaatiossa johon organisaatio voi itse vaikuttaa muotoilun (nimi, mainokset, logo) kautta, käyttäytyminen sekä tuotteiden ja palveluiden kautta. Nykyään brändäyksestä on tullut todella tärkeä osa menestyvän organisaation toimintaa. Hyvin hoidetun brändäyksen etuina luennolla mainittiin että se helpottaa kuluttajan valintoja, auttaa kuluttajan identiteetin rakentamisessa sekä vähentää organisaation kustannuksia. Brändin tunnettuvuus luo ainakin minulle henkilökohtaisesti turvallisuuden tunnetta ja tiedän varmasti ja täsmälleen ostaessani tuotteen että mitä tulen saamaan tuotteelta, eli odotukset kohtaavat hyvin usein lopputuloksen kanssa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti