Yhdeksäs luento käsitteli aihetta viestinnän johtaminen.
Oppimistavoitteiksi mainittiin seuraavia asioita, ymmärtää viestintäprosessien
tärkeys eri tasoilla, osata kertoa eri viestintälähestymistapojen hyödyt ja
puutteet sekä osata arvioida kriittisesti viestinnän valtaa.
Viestintäprosessien tärkeyden ymmärtäminen on mielestäni todella helppoa koska
viestintä on suuressa roolissa jokapäiväisessä elämässä.
Viestintä käsitteenä tarkoittaa ideoiden, tunteiden,
viestien, tarinoiden ja informaation vaihtamista erilaisten keinojen avulla, ja
se yhdistää organisatoriset toiminnat yhteen. Viestintäteorioina luennolla
mainittiin Organisaatiokäyttäytyminen sekä diskurssiteoria.
Viestinnän osuus työssä on luonnollisestikin merkittävä
organisaation sisällä. Mielestäni hyvä viestintä on tärkeä lähtökohta kohti
toimivaa organisaatiokokonaisuutta. Henkilökohtaisesti nostaisin myös
tunnejohtajuuden yhdeksi tärkeimmistä taidoista. Luennolla tunnejohtajuudesta
mainittiin seuraavia asioita, Kyky kannustaa työntekijöitä luomalla innostavia
tulevaisuudenkuvia ja joukkuehenkeä, taito havaita ryhmän värähtelyjä ja
käyttää niitä tavoitteen saavuttamiseen, ongelmanratkaisutaito sekä omien
tunteiden arviointitaito.
Yritys viestii sisäisesti, ulkopuolisesti sekä mahdollisen
osakasviestinnän kautta. Sisäiseen viestintään kuuluu tietenkin yrityksen
sisäpuolella tapahtuva viestiminen. Ulkoinen viestintä suuntautuu organisaation
ulkopuolisiin ihmisiin esim. rekrytointi-ilmoitukset, logot ja lausunnot.
Itselleni ulkoinen viestintä on tällä hetkellä näistä käsitteistä
luonnollisesti kaikkein tutuin koska siihen törmää monissa eri tilanteissa.
Tulevaisuudessa kun pääsee kiinni vakituiseen työelämään niin sisäinen viestintä
sekä osakasviestintä tulevat varmasti paljon tutummiksi.
Luennon loppupuolella käsittelimme brändejä sekä brändäystä.
Brändi tarkoittaa ihmisten keskuudessa muodostunutta kuvaa organisaatiossa
johon organisaatio voi itse vaikuttaa muotoilun (nimi, mainokset, logo) kautta,
käyttäytyminen sekä tuotteiden ja palveluiden kautta. Nykyään brändäyksestä on
tullut todella tärkeä osa menestyvän organisaation toimintaa. Hyvin hoidetun
brändäyksen etuina luennolla mainittiin että se helpottaa kuluttajan valintoja,
auttaa kuluttajan identiteetin rakentamisessa sekä vähentää organisaation
kustannuksia. Brändin tunnettuvuus luo ainakin minulle henkilökohtaisesti
turvallisuuden tunnetta ja tiedän varmasti ja täsmälleen ostaessani tuotteen
että mitä tulen saamaan tuotteelta, eli odotukset kohtaavat hyvin usein
lopputuloksen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti